חיסכון לכל ילד – קופה מומלצת

עשירים קטנים

לא בכל יום מזדמן להרוויח כמה עשרות אלפי שקלים. ודאי לא כמה מאות אלפי שקלים. אבל יום אחד זה קרה…

בחוק ביטוח לאומי שיזמה הממשלה, החל מינואר 2017, המוסד לביטוח לאומי מפריש כל חודש 50 ₪ (או מעט יותר) עבור כל ילד. וההורים יכולים לבחור היכן יושקע הכסף, בבנק או בקופת גמל להשקעה. כאמור, ישנם שני מסלולים עיקריים: בנק וקופת גמל. כאשר בבנק מובטחת ריבית חסרת סיכון. ובקופת גמל, תשואה ברמות סיכון שונות.

בקופות הגמל ישנם חמישה מסלולים: מסלולי סיכון מוגבר, בינוני, מועט, הלכה ושריעה (חוקה מוסלמית).

בעוד שבאפיקי סיכון מועט הכספים יושקעו בעיקר באגח”ים, באפיקי סיכון מוגבר כספי הקרן יושקעו בעיקר במניות, מה שמביא תשואה עודפת בטווח הארוך אבל ההשקעה תנודתית.

יש גם מסלולים עם סיכון בינוני. שבהם 50% מהנכסים (או מעט פחות מכך) משתייכים לאפיק מנייתי והיתר באגח”ים. הרעיון שעומד מאחורי השקעה כזאת הוא הרצון לקבל תשואה נאה מחד ומאידך יציבות יחסית בהון ההשקעה וזאת אודות לאגח”ים שמאזנים תנודתיות. מסלול כזה מתאים בדרך כלל למשקיע הסבור שבעוד מספר שנים הוא יאלץ לממש את ההשקעה. למשקיע כזה מסלול בסיכון בינוני מעניק ביטחון שהוא לא יפגוש את ההשקעה שלו בעוד מספר שנים בירידה הונית.

אם כן אפשר להבין ש”סיכון”, במונחי שוק ההון, לרוב אין הכוונה לסיכון כספי החוסך. אלא לתנודתיות (סטיית תקן) הקיימת בטווח הקצר. וכאשר מגדירים מסלול כמסלול ב’סיכון מוגבר’, מתכוונים בעיקר לתנודתיות משמעותית.

אם כן הסיכון הוא שהמשקיע ירצה למשוך את ההשקעה, כשההשקעה תעמוד בתשואה שלילית. אך בטווח הארוך הסיכון מתמעט משמעותית. בפרט בהשקעה כמו חיסכון לכל ילד שההשקעה גם לא נזילה שנים רבות (עד גיל 18) כך שהחשש מפני משיכה בירידה מתמעט.

מעניין לציין, שלפי השערות מומחים, ילדים שנולדו ב 2017 שיבקשו למשוך את הכספים בהגיעם לגיל 21 יגלו פערים משמעותיים ביניהם לבין חבריהם, הפערים המשוערים יהיו בסדר גודל של כ48 אלף ₪! כאשר ילדים שהוריהם בחרו לחסוך להם בבנק יקבלו רק 13 אלף ₪. לעומתם אותם שהוריהם הכפילו את הסכום וגם בחרו במסלול סיכון גבוה יקבלו כ61 אלף ₪!

הנתונים מעניינים מאוד, אבל פחות נוגעים לציבור שומרי ההלכה. כי ציבור זה נדרש למצוא מסלול מתוך מסלולי ההלכה. ומסלולי הלכה לרוב הם מסלולים בסיכון בינוני כך ש50% או פחות מושקע במניות והיתר באגח”ים. לכן גם התשואה תהיה בהתאם. מלבד מסלול אחד – מור סיכון גבוה – שנמצא תחת פיקוחם של הבד”ץ העדה החרדית. אך גם הוא לא מושקע 100% במניות. עדכון שבט תשפ”ד: הוסרה הכשרות מהקרן של מור.

מכיון שילדים חרדים יש הרבה, כידוע. כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל ישנם כ3.5 מיליון ילדים. וכ720 אלף מתוכם הם חרדים כ”י. (מקור). ואם כן רבים מהצבירות במסלולי חיסכון לכל ילד, הם של בני הדור החרדי הבא.

כעת נרד קצת למספרים משוערים. נצא מנקודת הנחה שממוצע הצבירה של כל ילד הוא 4,000 ₪. אם כך ישנן כבר כ3 מיליארד ₪ שנחסכו עבור ילדי המגזר החרדי. השאלה היא איפה ההורים בחרו להניח את המיליארדים האלו?

יצאנו לבדוק איזה מסלול הלכה פופולרי בעיני החרדים.

בבדיקה פשוטה בממשק מיי גמל נט עולים הנתונים המפתיעים הבאים. חברת הראל מובילה את מסלולי ההלכה עם ניהול נכסים בהיקף של 1.7 מיליארד (!). אחריה בפער גדול אלטשולר שחם עם נכסים בשווי של כ700 מיליון ₪. ובתחתית הרשימה נמצאת אינפיניטי עם 32 מיליון ₪ בלבד!

נראה שיש כאן משהו שמסתתר מאחורי הנתונים. למה הציבור החרדי בחר בהראל לניהול חיסכון לכל ילד? הפער בין הראל למתחרות גדול מידי כדי שנוכל לחשוב שזה קרה במקרה. חשוב לציין! הראל זה בית השקעות מצוין בכלל ובמסלולי הלכה בפרט. אך בכל זאת הדבר מצריך הסבר.

ההסבר במילה אחת. פרסום!

נחזור לשנת 2017 כאשר השיקה הממשלה את הרעיון המהפכני “תוכנית חיסכון לכל ילד”. מי שבאותם ימים ניצל את המומנטום ופרסם בלי חשבון, זה היה בית ההשקעות ‘פסגות’. פסגות השקיעו בפרסום מאסיבי כשהדגש הוא הנושא הכשרותי.

הציבור החרדי – שלא חש בטוח ברצון הכנה של המדינה להעניק מתנה. ובצדק, כי מדובר במתנה מוזרה ותקדימית – בחרו בפסגות, כי הם פרסמו. “מי מאמין בכלל שנקבל יום אחד את הכסף” שחו איש לרעהו. ומשכך רבים וטובים הלכו אחר המפרסם. וכך פסגות גרפו את הונם.

פסגות גם ידעו לגעת בנקודה החשובה ובפרסום העלו על נס את הזהירות מאיסורי ממון, כך הפרסומת סיפרה למדקדקי ההלכה שמי שלא יבחר מסלול, המדינה תבחר מסלול לילדיו וכספי החיסכון של ילדיו יעברו חלילה על איסור ריבית ועוד איסורים. הציבור קיבל את המסר בהבנה והצטרף בהמוניו לפסגות. פסגות דאז קיבלו את פיקוחם של ועד הכשרות ‘גלאט הון’.

מאז חלפו השנים ובשנת 2021 קופות “חיסכון לכל ילד” של פסגות מוזגו להראל. והנה התעלומה שפתחנו בה, נפתרה. התשובה לנתונים המפתיעים בסך ניהול הנכסים של הראל, היא הרכישה של פסגות. וכאמור הצלחת מסלול ההלכה של פסגות, היא נגזרת ישירה מפרסום נכון. אכן, עד המיזוג של הראל עם פסגות, הראל ניהלה כ240 מיליון נכסים ופסגות ניהלו את רוב הנכסים עם היקף של מעל 1.3 מיליארד נכסים.

מטרת הכתבה לא להוכיח כמה אנחנו מושפעים מפרסום. המטרה היא שנעשה בדיקה חוזרת אם גם כעת הבחירה בפסגות או בכל קרן אחרת היא עדיין בחירה טובה.

האמת שאם חשוב לנו כשרות – ולרוב הציבור החרדי חשוב ‘כשרות ההשקעות’ – אז הבחירה שלנו בזמנו הייתה נהדרת. בסך הכל מסלולי ההלכה היו בסיכון בינוני.

השאלה היא האם ההחלטה שקיבלנו בשנת 2017 נכונה גם היום?! התשובה היא לא!

בחודש אייר תשפ”א השתנה משהו משמעותי בענף החיסכון לכל ילד אפיק הלכתי. באותו ערב פתחתי את תיבת הדואר אלקטרוני והנה הודעת אימייל משמעותית מאת הרב אברהם לבקוביץ (תשואה כהלכה)

וזה תוכן המייל:

שלום וברכה

אנשי בשורה אנו היום שלאחר מאמצים רבים

בית ההשקעות אינפיניטי קיבל את כשרותינו על מספר מסלולים שבתוכם מסלול חיסכון לכל ילד הלכה שהינו מסלול מניתי [סיכון גבוה] על מדדים עולמיים, שב”ה הניב עד כה תשואת גבוהות ומשמעותיות.

מסלול זה יעמוד תחת פיקחנו התמידי, והינו מסלול מהודר בסטנדרט הגבוה ביותר, משום שאינו מחזיק כל ני”ע בפועל אלא רק חוזים, רבות עמלנו למצוא פתרון לצורת השקעה זו וב”ה שמחים אנו שחפץ השם בידינו הצליח.

כל אחד שמבין קצת את המשמעות הכלכלית של החיסכון במסלול זה ואת היתרון שלו ע”פ שאר המסלולים ההלכתיים מבין כי מדובר בבשורה משמעותית, ואכן נשמח אם תוכל להיות לנו לעזר בהפצת הבשורה בכל דרך שהיא.

ישכ”ח

עד כאן תוכן המייל.

למען הסדר הטוב נקדים ונבהיר, לאינפיניטי ישנם 4 מסלולים בחיסכון לכל ילד: סיכון מוגבר, סיכון בינוני, סיכון מועט והלכה. מושא כתבה זו הינו מסלול הלכה (11914 אינפיניטי חסכון לילד – הלכה.) ולא מסלול סיכון מוגבר.

ניגש להבין את משמעות הבשורה. אינפיניטי מסלול הלכה הינו למעשה מחקה מדד המניות MSCI ACWI ובכך הוא המסלול הטוב ביותר מבין המסלולים הכשרים, אך גם הטוב ביותר מבין המסלולים הכלליים!

נפרט את מעלות המסלול: כאמור, קופות הגמל בנויות משני סוגי השקעות: איגרות חוב ומניות. איגרות חוב מניבות פחות ומיועדות לטווח השקעה קצר. מניות מניבות יותר ומיועדות לטווח השקעה ארוך. אי לכך ככל שההשקעה היא לטווח ארוך יותר, כדאי שרכיבי ההשקעה יהיו מנייתיים יותר.

חיסכון לכל ילד זאת השקעה לטווח של 18-21 שנה. לפני גיל 18 הכסף לא נזיל. כך שזאת השקעה שעומדת בכללים של השקעה לטווח ארוך.

אם כן מסלול ההלכה של אינפיניטי שהוא 100% מניות מהווה בשורה של ממש לציבור החרדי האמון על כשרות.

יתירה מכך, כפי שציינו לעייל המסלול הזה עולה במעלה על מסלולי סיכון מוגבר, כי המסלול מחקה מדד. ובכך המסלול מתאים את עצמו לכללי ההשקעה הפאסיבית על כל מאפייניה. כאמור, הקרן למעשה מחקה את מדד MSCI ACWI.

מדדMSCI ACWI  הוא מדד העוקב אחר תשואות 1,719 חברות הגדולות ביותר במונחי שווי שוק מ45 מדינות ברחבי העולם המפותח והמתפתח. מעניין לדעת כי 13 חברות מתוכן, הן חברות ישראליות אשר משקלן במדד הוא 0.19%.

את הבנת מידת הפיזור של מדד MSCI ACWI ניתן לאמוד מצפייה באחזקות קרן סל SSAC  המחקה את המדד כאן.

אך חשוב להדגיש שהמסלול המדובר באינפיניטי אינו מחזיק בקרן SSAC, היות והקרן מחזיקה פיזית במניות ותשואה כהלכה מקפידים על כך שלא תהיה אחזקה פיזית של מניות, רק באמצעות נגזרים. (להבנת המושג “נגזרים” קראו את הכתבה המרתקת אודות קרנות ממונפות.)

מעניין לדעת שגם לפני שהמסלול קיבל את כשרות ‘תשואה כהלכה’ הוא ניהל כמה מיליוני שקלים. כפי הנראה אלו הורים שזיהו את מעלת הקרן בהיותה פאסיבית ובחרו בה. ככל הנראה רובם חילונים שיודעים דבר או שנים בהשקעות ובחרו במסלול הטוב הזה. ואכן המסלול הזה מומלץ בפה טובי המשקיעים במגזר החילוני כמסלול הטוב ביותר להשקעה לטווח ארוך.

השקעה טובה, פירושה תשואות טובות. אם נתבונן בתשואות העבר של אינפיניטי נגלה שהן מרשימות למדי; עד היום הקופה הניבה תשואה ממוצעת של 5.05% לעומת מסלולי ההלכה האחרים שהניבו תשואה של בין 1.7% ל3%. בל נשכח שתשואה נאה זו היא למרות השנה החולפת שהתאפיינה בירידות קשות שהכבידו על הממוצע.

להמחשה נוספת, תשואות העבר של קרן ISAC המחקה את מדד MSCI ACWI עומדות על 140% ב11 שנים האחרונות. (זאת אותה קרן שהוזכרה לעייל בשמה: SSAC. אלא שהראשונה נקובה באירו והאחרונה בדולר) גם כאן נכללת הירידה של שנת 2022 שהיא כ18.5%-.

אגב, הקרן הזאת מונפקת בישראל וניתן לרכוש אותה בשקלים מספרה הוא 1159235 [סימול: iS.FF505]. נציין גם שהקרן הישראלית ירדה בשנת 2022 רק בכ7.5%. זאת אודות לעלייה שהייתה בשער הדולר בשנת 2022. ניתן לחשב תשואות כאן.

ראוי להדגיש, לאור המעלות שצוינו לעייל ההחלטה לנייד את כספי ‘חיסכון לכל ילד’ לאינפיניטי עשויה להיות משתלמת. שכאמור מסלול מניות מתאים לטווח זמן ארוך ולכן המסלול מתאים בעיקר לילדים קטנים. עם זאת גם נערים/ות שיש להם צבירה של 10,000 ₪ בחיסכון לכל ילד, יוכלו לנייד את הצבירה למסלול אינפיניטי הלכה. למרות שמדובר בסיכון גבוה. אבל כשמדברים על סכומים קטנים הסיכונים קטנים. כלומר, הסיכון על הצבירה לא מתמעט, אבל נוכל לראות את זה כמרווח תמרון כאשר מסכנים סכום קטן.

שימו לב לאזהרה ! אם הקופה תהיה בירידה הונית אל תמשכו את הכסף כל עוד השוק לא עולה שוב. לא מושכים השקעות בירידה. כפי שאמר וורן באפט: כלל ראשון בהשקעות לעולם אל תפסידו כסף.

עדכון טבת תשפ”ד: הקרן קיבלה גם את כשרות ‘גלאט הון’.

גילוי נאות: אינני יועץ השקעות. חשוב לבדוק את נכונות הדברים עבורך. בסופו של דבר האחריות היא כמובן בידיים שלך.

40 מחשבות על “חיסכון לכל ילד – קופה מומלצת”

  1. תודה רבה!
    ידוע לך אם לפי המדיניות של גלאט הון יש התנגדות עקרונית למסלול כזה
    או שלא בדקו את הנושא או בעיות זניחות וכדו’
    (אפשר באישי)

  2. תודה רבה!
    על המאמר המושקע והחשוב!
    אשמח לדעת איך מפקידים שמה?
    תודה מראש!

    1. להצטרפות לאינפיניטי>>>
      מצטרפים למסלול הלכה (לא סיכון גבוה)

      יש לצרף תעודת זהות של האם.
      יש למלאות היכן מנוהלים הכספים נכון להיום.
      אם אתם לא יודעים היכן מנוהלים הכספים
      נתן לברר בקלות בביטוח לאומי>>>

  3. אגב לכל המצטרפים החדשים לאינפניטי.
    לבעלי ת.ז ביומטרית, צריך לשלוח תצלום דו צדדי של התעודה.
    ולא זה מעכב את כל התהליך לחינם…
    ולמר אהרן היקר, שאלתי אליך, אם מסלול ההלכה כ”כ מומלץ ועדיף על האחרים, למה מסלול הסיכון מוגבר לא חשוף למניות בדיוק כמו ההלכתי, אם הוא כ”כ מסלול מניב??
    תודה על כל מה שאתה עושה למען עם ישראל…

  4. רציתי לשאול,
    מה קורה עם ה”חיסכון לכל ילד” כאשר מחליטים לא למשוך את הכספים עד לפנסיה? –
    האם הכספים נשארים באותה קופה ובאותה תכנית (כלומר: ב”חיסכון לכל ילד”), או שהם מועברים לקופת גמל להשקעה?
    האם ניתן להפקיד כספים לקופה באופן עצמאי החל מגיל 21, או שלא ניתן להוסיף כספים מעבר למה שמצטבר מהתשואות?

    1. אפשר למשוך כקצבה ללא מס.
      חיסכון לכל ילד זאת קופת גמל להשקעה.
      אפשר להפקיד לקופת גמל להשקעה נוספת עד תקרת ההפקדה השנתית מסתבר שדמי הניהול יהיו יקרים יותר מ0.23% שיש בחיסכון לכל ילד.

  5. תודה רבה
    כדאי להוסיף שיש אפשרות להורים להוסיף 55 ש”ח כל חודש מקצבת ילדים, וכך להכפיל את החיסכון לילדים.
    לדעתי זה מומלץ למי שרוצה לחסוך עוד כסף לילדים, כי לא משלמים כאן דמי ניהול וגם לא משלמים מס על הרווחים.

  6. תודה על כל המאמרים החשובים והמחכימים.
    שאלתי, האם יש גם בקרן השתלמות או פנסיה מסלול כשר מחקה את המדד העולמי?

  7. שמואל פריד

    אני כבר מעל גיל 21 ברצוני לשאול האם כדאי עכשיו בתקופה של המלחמה למשוך את הכסף, והאם אני יכול וכדאי להעביר את הכסף לקרן שציינת.

  8. שאלה,
    כשאני בודק את הנתונים בגמל נט למשל, אני רואה הבדלים דרמטיים בין התשואות של מסלול הלכה אינפניטי לבין מסלול סיכון מוגבר, כשבסיכון מוגבר התשואות גבוהות יותר משמעותית…
    וא”כ אשמח להבין, למה אתה חוזר שוב ושוב על כך שהמסלול הוא הכי טוב מבין כל המסלולים ולא רק מבין מסלולי ההלכה

    1. תכתוב הסבר
      למה יש סיבה שהעתיד של קופת גמל מסויימת יהיה כמו בעבר.
      ואשתדל לענות.

  9. אני בס”ה רוצה להבין-
    מדוע אתה ממליץ על מסלול הלכה באינפניטי ולא על סיכון גבוה, כשהאחרון השיג עד כה תשואות גבוהות יותר ממסלול הלכה?

  10. מצטרפת לשאלה מלמעלה
    אני כרגע נהייתי בת 21. יש לי כמה אלפי ש”ח ב”חיסכון לכל ילד” (קיבלתי ריביות ממש זעירות והסכום לא גבוה כי זה בבנק ולא בקופת גמל) האם להוציא כעת את הסכום, ולהשקיע בקופת גמל להשקעה? או להשאיר כך בחשבון החיסכון? זה ממשיך לצבור ריביות או שרק יורד לי כסף כל חודש?
    אשמח לעזרתך
    בתודה

  11. הרב זלץ.
    נשמע שזה אכן צעד נכון להעביר אליהם.
    רק שאלה קטנה
    האם אתה משווק רשמי שלהם?
    א”כ זה לא בעיה רק מחייב אותי לבצע בדיקות נוספות.

  12. קראתי , הבנתי וזה נשמע קצת לא מחובר למציאות …
    אינפיניטי היא חברה קטנה יחסית ולא מספיק מוכרת
    מה האינטרס שלה (בשונה מכל החברות ) להפוך את מסלול הלכה למנייתי ?
    ולמה במור והפניקס לדוגמה אין מסלול הלכתי מניתי (בדומה ל S&P 500 ) ?
    זה מרגיש קצת כמו אחיזת עיניים …
    אשמח ליותר פירוט בנושא כדי לנייד לשם את הכספים ברוגע ..

  13. שאלות נוספות שצצו לי :
    1. אינפיניטי היא חברה פרטית וכל המניות בבעלות יחיד (מר אמיל איל ) , בשונה מחברת הראל שבה משפ המבורגר מחזיקה 48% מהמניות , ו52% ציבורי ?
    2. האם זה שכ”כ הרבה הצטרפות אליהם בשנים האחרונות (ניתן לראות לפי גובה נכסי החברה ) לא משפיע באופן ישיר על הרווחים ? (אולי החברה משקיעה במניות של עצמה ) או דברים דומים שמשפיעים על הרווח באופן ישיר , וברגע שתיבל ההצטרפות הרווחים ירדו משמעותית ?

  14. שאלות נוספות שצצו לי :
    1. אינפיניטי היא חברה פרטית וכל המניות בבעלות יחיד (מר אמיל איל ) , בשונה מחברת הראל שבה משפ המבורגר מחזיקה 48% מהמניות , ו52% ציבורי , האם זה לא מגדיל את הסיכון ?
    2. האם זה שכ”כ הרבה הצטרפו אליהם בשנים האחרונות (ניתן לראות לפי גובה נכסי החברה ) לא משפיע באופן ישיר על הרווחים ? (אולי החברה משקיעה במניות של עצמה ? ולכן הרווח גדל ? ) או דברים דומים שמשפיעים על הרווח באופן ישיר , וברגע שתיבל ההצטרפות הרווחים ירדו משמעותית ?

  15. יעקב יוסף

    האם יש מקום להחמיר גם באינפיטי הרי העד”ח לא נתן לזה הכשר

  16. שלום, תודה על הכתבה האיכותית
    שמעתי שאינפינטי קבלו ‘גלאט הון’ האם זה נכון?
    לא מצאתי תעודת כשרות מטעם ‘גלאט הון’
    תודה רבה

  17. משקיעה

    אשמח לדעת האם הקרן המקורית שציינת בכתבה 1159235 גם היא כשרה
    (ברשימת הקרנות שבאתר היא מופיעה עם הכשר של העדה החרדית עם סימון של קו מחיקה מעליה – זה אומר שההכשר הוסר ?)

    תודה רבה !

  18. האם כדאי להעביר חיסכון לכל ילד בסכום של כ-12 אלש”ח של בת 14 ואותו סכום של בן 11 לאינפיניטי?

  19. אליעזר

    ר’ אהרן, כתבת כאן כתגובה (בתאריך 31 אוגוסט למנינם) שיש מס על רווחים מחסכון לכל ילד?
    תוכל להרחיב קצת? כלומר, מהכסף שיהיה בקופה בגיל 18 יש לנכות מס?, כמה? והאם גם מהבסיס של ה-50 ש”ח או רק מהתוספת של הפקדת הורים?,
    לדעתי זה משהו שאולי לא כ”כ ידוע לציבור, וחשוב לדעת!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *