קרנות ממונפות/פרק א

קרנות ממונפות/פרק א

הקדמה

פעמים רבות אני נשאל אודות קרן ממונפת. האם להשקיע בקרן ממונפת, או שזה מסוכן?! התשובה לשאלה הזאת היא מורכבת משהו..

אם בכל השקעה נכון המשפט האומר ש”אסור להיכנס להשקעה לפני שמבינים אותה היטב”, בקרן ממונפת זה נכון כפליים.

מעניין לציין שבעת האחרונה הפניות הולכות ומתרבות וניכר שכעת אנשים מתעניינים יותר ויותר בקרנות ממונפות. הסיבה, ככל הנראה, היא שמשקיעים מזהים הזדמנות כניסה דווקא כעת כשהשוק בשפל. והאפשרות למנף על ידי לקיחת הלוואה הולכת ומתרחקת בעקבות עליית הריבית העולמית.

כאן במדור נסקור באופן מקיף את הקרנות האלו. המדור הינו בהמשכים. תכניסו לרשימת מעקב.

קרן ממונפת

אולי בעצם בשביל מה להתעמק כל כך, אם יש קרן שמוכנה לתת לנו פי 3 ואנחנו מאמינים שהשוק יעלה בטווח הארוך, אז זה מתאים לנו להרוויח פי 3 יותר מכולם. לא ככה?

המבט הפשוט שלנו צריך להיות שאין מתנות חינם! אם אנחנו מקבלים, אנחנו משלמים.

בסדרת כתבות זו נסקור את הקרנות הממונפות, נבין מה המתנה ומה התשלום. נצלול לעומק הקרנות ונגלה מה הן מכילות ואיך הם מניבות ומפסידות.

ראשית נפשט כמה מושגי יסוד.

נגזרים

בוודאי שאלתם את עצמכם איך פועלת קרן ממונפת? איך שייך להניב פי 3 מתשואת המדד, הרי המדד לא הרוויח את תשואה הזאת?

התשובה היא, שקרן ממונפת קונה נגזרים ולא מחזיקה במניות. מנהל ההשקעות בקרן קונה נגזרים שמבטיחים את תשואת המדד הנעקב ומחיר הנגזרים הוא מועט. אחת התכונות של נגזרים, זה שאפשר לקנות את תשואת המדד בקצת כסף.

הסיבה שהם נקראים ‘נגזרים’ כי אין להם ערך עצמי וערכם נגזר מנכס אחר הנקרא “נכס בסיס”. לדוגמה, ערכם של ‘נגזרים על מדד ת”א-35’ נקבע לפי ערך מדד ת”א-35.

קיימים שני סוגים עיקריים של נגזרים: אופציות וחוזים עתידיים. לפני שנתקדם להסביר איך פועלת קרן ממונפת, נשקיע מעט כדי להבין מה הם אופציות וחוזים עתידיים שקרן ממונפת מחזיקה בהם.

בשלב זה נשאיר בצד את הרצון להבין בשביל מה נועדו הנגזרים. ונמשיך בהסבר מהם נגזרים.

אופציות

בבורסה נסחרות אופציות רכש(Call) ואופציות מכרPut) ). רוכש אופציה מקבל התחייבות המאפשרת לו לקנות או למכור מנייה/טובין לפי המחיר היום. בתמורה להתחייבות, הרוכש משלם פרמיה.

נמחיש מהי אופציית Call (קוֹל): עידו רוכש אופצייתCall  על מניית שטראוס. בשעת כתיבת האופציה שווי המנייה היה 100 ₪. במועד פקיעת האופציה השווי הוא 110 ₪. על כותב האופציה למכור לעידו את המנייה ב100 ₪. (כלומר: לשלם לעידו 10 ₪) אם שווי המנייה ירד ל90 ₪, האופציה פוקעת בלי חובת תשלום.

נעבור להמחיש מהי אופציית Put (פּוּט): יונתן קנה אופצייתPut  על מניית שטראוס, בשעת כתיבת האופציה שווי המנייה היה 100 ₪. במועד פקיעת האופציה השווי הוא 90 ₪. על כותב האופציה לקנות מיונתן את המנייה ב100 ₪. (כלומר: לשלם ליונתן 10 ₪) אם שווי המנייה יעלה ל110 ₪, האופציה פוקעת בלי חובת תשלום.

יוצא אם כן שקונה האופציה יכול להפסיד לכל היותר את הפרמיה ששילם. אבל כותבי האופציה חשופים להפסד גדול בהרבה, לעיתים אף בלתי מוגבל.

וכאמור כתבי האופציות נסחרים בבורסה במחיר נמוך משווי המנייה שאותה הם מגדרים.  כלומר, מנייה של  100 ₪, האופציה שכתובה עליה נמכרת ב 10 ₪.

כעת, לא נקדיש מקום להסביר לפי מה נקבע מחיר האופציה.

ולכן אם נרצה לסכם, נצייר את התרחיש כך; עידו קנה אופצית Call בידו הוא מחזיק נייר וירטואלי שכתוב בו: אני כותב השטר מבטח את מחזיק אופציה זו שבתאריך הפקיעה (תאריך מוסכם מראש) אמכור למחזיק האופציה את מניית שטראוס במחיר 100 ₪. בתמורה לקבלת שטר האופציה עידו משלם פרמיה 10 ₪.

הגיע תאריך הפקיעה והנה מניית שטראוס עלתה ושוויה 150 ₪. שווי האופציה שבידי עידו היא 50 ₪. כי עידו יכול לקנות באופצייה הזאת מנייה ששוויה 150 ₪ ב 100 ₪. יוצא שעידו השקיע 10 ₪, והרוויח 40 ₪. (400% תשואה) במקום להשקיע 100 ₪ ולהרוויח 50 ₪. (50% תשואה)

מבחינת עידו הוא קנה מנייה בשווי 100 ₪, אך היה צריך לרתק להשקעה רק 10 ₪.

עד כאן למדנו להכיר בקווים כללים את אחד המוצרים המסוכנים בשוק ההון בקווים כלליים.

למה מסוכן ?

כי אם מחיר המנייה לא יעלה, האופציה פוקעת באפס. כלומר, בלי רווח. עידו יִוותר עם הפסד על הפרמיה ששילם. בעוד שאם עידו היה קונה מנייה גם אם מחיר המנייה לא יעלה, הייתה נשארת בידיו הבעלות במנייה.

מה הפתרון? איך אפשר לסחור באופציות בלי לשלם את הפרמיה הזאת?

ישנה אפשרות, לנהל אסטרטגיה כזאת: לקנות אופציית Call, כי אנחנו סבורים שהשוק יעלה בטווח הארוך, וכדי לכסות את עלויות הפרמיה אם חלילה השוק ירד נכתוב/ נמכור אופציית Put .

כעת נחשב: אם השוק יעלה נקבל מכותב הcall את התשואה החיובית ובמקביל נשלם לכותב הcall פרמיה. אך נכסה את עלות הפרמיה מקונה הput שישלם לנו פרמיה.

ואם השוק ירד, אכן נפסיד את הירידה. כי קונה הPut  יממש את האופציה. אבל את הפרמיה שנשלם לכותב ה Call ישלם לנו קונה ה Put .

זאת אסטרטגיה מצוינת למי שרוצה לחקות את ביצועי מנייה מסוימת בלי לתזמן. האסטרטגיה למעשה מגינה על מי שחושב שהשוק יעלה וחושש מפני הפרמיה שישלם בשוק יורד.

אם הבנתם עד כאן. תטפחו לעצמכם על השכם. וביושר, כי אתם שנונים.

חוזה עתידי

כאמור, יש סוג נוסף של נגזרים, הנקרא חוזה עתידי. מהו אותו חוזה?

חוזה עתידי זהו כתב הסכם בין שני צדדים לתקופה מוגדרת מראש. מוכר החוזה מתחייב לשלם לקונה הפרשים אם בתאריך הפקיעה יהיה שווי הנכס גבוה מהמחיר עליו הוסכם בחוזה. והקונה מתחייב לשלם למוכר הפרשים, אם בתאריך הפקיעה שווי הנכס יהיה נמוך מהמחיר עליו הוסכם בחוזה.

נמחיש; חננאל האופה חפץ לרכוש חיטה עוד חודש, יעקובי החקלאי חפץ למכור חיטה עוד חודש. חננאל ויעקובי מסכמים על מחיר וכותבים חוזה עתידי על חיטה. בחוזה חננאל מתחייב לקנות חיטה עוד חודש, במחיר המוסכם. ויעקובי מתחייב למכור חיטה עוד חודש, במחיר המוסכם.

אם במשך החודש מחיר החיטה יעלה, חננאל ירוויח. כי הוא יקבל את החיטה במחיר הנקוב. ואם המחיר ירד יעקובי ירוויח, כי הוא ימכור את החיטה במחיר הנקוב. קונה ובעיקר מוכר של חוזה עתידי, חשוף להפסד בלתי מוגבל. ולכן שני הצדדים מחויבים להפקדת ביטחונות.

עד כאן הסברנו מה הם נגזרים.

קרן ממונפת

נחזור לשאלה בה פתחנו, איך פועלת קרן ממונפת?

קרן ממונפת כאמור קונה נגזרים והנגזרים מחויבים לתת לה את תשואת המדד. כלומר, באותו סכום כסף שניתן לקנות מניה, מנהל הקרן רוכש מספר אופציות או חוזים עתידיים שכל אחד מהנגזרים מבטיח לו את תשואת המנייה. ובכך מנהל הקרן מצפה לתת תשואה עודפת.

ישנן קרנות ממונפות פי 2 פי 3 פי 4 ואפילו פי 5. הקרנות האלו קונות נגזרים לפי כמות המינוף שהקרן התחייבה עלייה.

יש קרנות עם איזון חודשי, אך לרוב הקרנות הממונפות מבצעות איזון יומי: מידי סוף יום, זמן מועט לפני סוף המסחר, נעשה תהליך של מימוש רווח/הפסד (מכירת אחזקות הקרן),  קנייה מחדש של נגזרים והפעלת מינוף לפי סכום הצבירה כעת בקרן. האיזון התוך יומי, נעשה על פי שיקול דעת במהלך היום בהתאם לתנודתיות.

משמעות תהליך זה של מימוש רווח/הפסד, היא גדולה. ונרחיב עליה בהמשך סדרת הכתבות. בתשקיפי קרנות ממונפות ישנה אזהרה על שינויים חדשים שיארעו בשוק בסוף יום לאחר המימוש רווח/הפסד, שיגרמו לסטייה גדולה במינוף.

לפני סיום נחזור לשאלה שדילגנו עליה בפתיחה, למה בכלל נועדו ה’נגזרים’?

נגזרים בראשית דרכם נכתבו כתעודת ביטוח לרוכשים או מוכרים ובכך להבטיח להם מראש מחיר קניה/מכירה עתידית. אך נגזרים גם מהווים תחליף להשקעה ממונפת בנכס הבסיס.

לקרנות ממונפות/סיכון פאניקה/פרק ב>>>

2 מחשבות על “קרנות ממונפות/פרק א”

  1. איזה קרנות ממונפות חודשי יש על הS&P והנסדאק כשרות
    ראיתי שיש להראל מנוטרל דולר האם יש משהו כשר נוסף או בחו”ל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *