מאמר אורח: חילונים על חשבוננו 4 – דמוגרפיה חרדית

מאמר אורח: חילונים על חשבוננו 4 – דמוגרפיה חרדית

כותב המאמר: א. ל.
תאריך כתיבת המאמר: תמוז תשפ"ג.
עריכה ופרסום מחדש: תמוז תשפ"ו.

שלוש שנים חלפו מעת כתיבת המאמר. אך לא הופתענו מכך שמצאנו שמידת הרלוונטיות שבו רק התגברה והתהדקה. התעלקות הממסד הציוני על לומדי התורה, לא הותירה בידנו אפשרות שלא להיזכר. וכך נזכרנו בנשכחות ומאמרים ששקעו אי שם בתהומות צפו ועלו. 

אי"ה סדרת המאמרים "חילונים על חשבוננו" כעת חוזרת מהפסקה בת שלוש שנים, ושוב נציג עובדות ונתונים על כלכלת המגזר החרדי. כך נחשוף את החגיגת המדינה על הכלכלה החרדית!

ההסתה

הנה לכם כותרת: מההסתה היום יומית… 

כותרת בכלכליסט: משק בית חרדי משלם 30% מסים, מקבל 52% יותר קצבאות!! (קישור לכתבה)

"תגידו" – פנה אלון לידידיו רון וארז – "השתגענו לגמרי?" "הציבור החרדי "מוצץ" את הקופה הציבורית ואנחנו ממנים אותם ללא הרף?!"

"אלון, רון וארז היקרים, שתו כוס מים קרים ותרגעו, אתם לא ממנים לנו דבר. אבל אם כבר שאלתם, בואו תקבלו הצצה איך לבלר בכלכליסט מהנדס אתכם."

מיתוס "משק הבית"

כפי שהצגנו בפרק 1, המאפיינים הדמוגרפים החרדים שונים מהותית מהמאפיינים מזה של הציבור הכללי. כאשר השינוי הדמוגרפי המהותי ביותר, הוא היות הציבור החרדי ציבור צעיר, לעומת הציבור החילוני המזדקן. 

התקשורת, בשירות האג'נדה, אוהבת לנפנף בגרפים על "משק בית חרדי". כך באמצעות גרפים משווים בית חרדי לבית חילוני. והנה לפניכם המסקנה של העיתון כלכליסט "בית חרדי לוקח מהמדינה יותר ונותן פחות". 

כעת לא נתייחס לנתונים עליהם העיתון מתבסס. נניח שהנתונים מדויקים.

אך התרשימים מבוססים על ההנחה שהמתודולוגיה הנכונה להשוות תרומה כלכלית, היא להשוות בין משקי בית. כך משווים משק בית חילוני למשק בית חרדי. וזאת אכן מתודולוגיה מצויינת עבור מי שמנסה לעוות את המציאות ולהוציא את הציבור החרדי כנצלן.

בואו נעשה ניסוי מחשבתי: אם נטען שמשק בית חרדי צורך מזון פי 3 יותר ממשק בית חילוני, האם נוכל לגזור מכך מסקנה שהחרדים "שמנים יותר"? 

לא, לאט לך. תחילה תספק לנו את הנתון כמה נפשות יש במשק חרדי לעומת משק בית חילוני. 

עכשיו נחזור לכותרת ההסתה: משלם 30% מסים, מקבל 52% יותר קצבאות.

כאמור, לא נתייחס לאופן הבדיקה שהיא מלאה בפרטים שמשנים את כל התמונה… 

כש'כלכליסט' מדווח ש"משק בית חרדי משלם פחות ומקבל יותר", הוא שוכח לציין פרט שולי: תינוק בן שנתיים לא משלם מס הכנסה ולא חותם על טופס 101. ההשוואה הזו לא רק מרושלת, היא שקר גס. הרי אם הציבור החילוני היה מורכב מאותה דמוגרפיה, התוצאה הכלכלית הייתה גרועה בהרבה.

ברור שמשפחה עם 3 ילדים, מקבלת פחות קצבת ילדים מביטוח לאומי ממשפחה שיש לה 7 ילדים. מכאן ללכת למסקנה שהמשפחה החרדית לא כלכלית למדינה, זה לא מדגם ולא סטטיסטיקה, זה קשקוש שנועד לייצר כותרות.

אמת מידה מקצועית

בדיקה מקצועית החותרת למצוא את הנתון המדויק, תשווה בין נפש לנפש. כלומר, בואו עיתונאים נחמדים ונשווה ילד חרדי לילד חילוני, וחרדי בגיל 30 לחילוני בגיל 30. 

אל דאגה, השוואה כזאת לא תמצאו…

כי הם כבר כתבו את המסקנה, הם רק חיפשו את הדרך לכתוב אותה. אז מצאו שיטה מתחת לאדמה, להשוות בין משקי בית.

ילדים הם נכס גם במובן הכלכלי

האמת היא, שילודה מוגדרת בכלכלה כ"הון אנושי".

המבט הכלכלי על ילודה, זהה להשקעה במכונות ייצור. 

ממש כך, בראייה כלכלית משפחות קטנות משקיעות רק בשלוש מכונות ייצור. לעומת משפחות גדולות המשקיעות בשבע מכונות ייצור. 

להתלונן על כך שילדים לא משלמים מיסים, זה כמו להתלונן על מפעל בשלבי יציקת הבטון ליסודות, שהוא עדיין לא מייצר סחורה. (דו"ח בנק ישראל)

הורים חרדים המגדלים 10 ילדים זה עולה להם כסף. הרבה מאוד כסף. 

המדינה מצידה נושאת מעט מאוד בנטל הכלכלי הזה, כאשר רוב הנטל נופל על כתפי ההורים. הם מביאים למדינה את ההון האנושי ומממנים אותו מכיסם.

נטל הסבא החילוני

כלכליסט, יש לנו רעיון נהדר עבורכם, אולי כדאי שתעשו גרף צבעוני – כמו שרק אתם יודעים לעשות – ותשוו את "דמי הכיס" העלובים של ילד חרדי לנטל הכלכלי של קשיש חילוני…

רק לסבר את האוזן, האוכלוסייה המבוגרת צורכת מהכיס של המדינה בערך 7,000 $ לשנה לנפש, רק על הוצאות בריאות. ואם מחשבים את קצבאות הזקנה והסיעוד וכיוצא בזה, סך ההוצאה על אזרח מבוגר לשנה עומד על לפחות 70 אלף ש"ח בשנה! וזה עוד לפני שמחשבים את הפנסיה שהמדינה מממנת באמצעות אג"ח מיועדות ועוד. כך שילד החרדי נוטל מהמדינה דמי כיס זעומים בהשוואה למה שסבא חילוני מקבל באותה שנה. (ההסתה)

לסדרת המאמרים "חילונים על חשבוננו" המלאה לחצו כאן>>>

לקבלת עדכון אודות מאמר חדש באתר>>>

27 מחשבות על “מאמר אורח: חילונים על חשבוננו 4 – דמוגרפיה חרדית”

    1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

      עוד שקר גס שהינדסו לך היטב …
      כיום אין בציבור החרדי יותר העלמות מס מאשר בציבור הכללי, אולי ההפך!
      רוב הציבור שעובד משלם כיום מס כדין, המושג של כסף שחור כמעט ונעלם בציבור (בטח במאסות הגדולות)
      ואם אתה מדבר על אברכים, זה סיפור שונה, אלו אחוז קטן מכלל הציבור היהודי בישראל , וזה שווה ערך לא פחות מכל ההשקעה של המדינה באוניברסיטת, (ומי מדבר על ההשקעה של המדינה בעוד תחומים רבים רבים שכלל לא מניבים כלום, כגון: ספורט, סרטים ןכ) אז למרות שאתה יוכל לטעון שההשקעה שם אולי מניבה רווחים חוזרים בהמשך (לא ברור העניין תמיד אבל נגיד) אז זה השקעה זעומה של המדינה בהמשך קיום העם היהודי.

  1. דברים משכנעים
    אך יאמרו החילונים שילד חרדי אינו הון אנושי כלכלי מכיון לכשיגדל הוא ילמד ולא יעבוד

    נ.ב. בתמונה הנפלאה מלבד כמה טעויות יש גם יצור שאינו כ"כ מתאים לציבור יראי ה'…

    1. אם היה חשוב למישהו שחרדים יצאו לעבוד
      לא היו שמים כ"כ הרבה רגליים לחרדים-יות
      היוצאים לעבוד
      הבקשה הבסיסית של חרדים-יות היוצאים לעבוד היא רק עבודה שאינה פוגעת בשמירת ערכי היהדות הבסיסית
      וכ"ז לפני שדיברנו על גובה שכר [שחרדית מקבלת נמוך מאד ביחס לאחרות]
      רק דוגמא קצרה- אשתי רצתה ללמוד ע"מ לקבל תואר אך המכללה הדתית סמוך לביתינו "נאלצה" לקבל גבר לכתת הלימודים והאופציה היחידה היתה לקום ב-5 בבקר ליסוע לרכבת חיפה ומשם רכבת לת"א ומת"א לב"ב [היתה אז בהריון]
      אותו דבר עם הצבא אם היו זקוקים לחיילים החרדים היו באים לרבנים רק לשמוע מהם הדרישות וגם את הדבר הקטן הזה לא הועילו בטובם לעשות
      אז די להלקאה עצמית סה"כ עושים עלינו סיבוב
      ואם היה חשוב להם שילד חרדי יכניס למדינה – מאד פשוט לעשות זאת וזה יפטור גם לנו החרדים הרבה בעיות

    2. התייחסנו לזה בפרק 1 + 2
      קודם כל חשוב שנסכים שהגרפים האלו הם שקר, ושדרכם מנסים להציג אותנו כעלוקות למרות שהגרפים לא אומרים כלום…
      ועכשיו אתה טוען שאין סיבה לממן את הילד החרדי בשווה לילד חילוני, כי הילד החרדי לא יעבוד, זה טיעון בעייתי מכמה וכמה סיבות , אבל הסיבה הבסיסית היא כי קצב השתלבות בשוק העבודה של הציבור החרדי מציג מגמה הפוכה…

  2. מה עם כל הסוכנים שמסתובבים בהמוניהם בסופרמקטים החרדים?
    מה עם כל נהגי האוטובוסים החילוניים שמתפרנסים בקווים החרדים?
    מה עם כל אלפי עובדי רשות שדו"ת שמתפרנסים מתלמידי חול?
    מה עם כל הצימרים והאתרים בצפון ובדרום?
    מה עם כל הכסף הגדול שמתגלגל בתחום המזון לתינוקות והחתלתם ומה שמסביב?
    מה עם הכסף הגדול שמתגלגל בשר"פ שניזון הרבה מחרדים?
    מה עם ענף החתונות שמגלגל מאות מליונים כמו שכל מי שחיתן יודע?
    מי הם ואיפה יושבים כל האדריכלים והמתכננים ומהנדסים של כל פרוייקטים של בניה לציבור החרדי שלא מפסיק לרכוש דירות מאותם קבלנים מקורחים שמתניידים ברכבי פאר?
    ועוד רשימה ארוכה מאוד איך שהפרזיטים הפריצים הללו מתפרנסים מלחמם הדל של החרדים ואח"כ מכים וחובטים בהם בכל הכח להנאתם…
    והנה קמו כמה כבשים בפעיות רמות… אבל מה הם יגידו עלינו…זה ממש חילול השם…???

  3. נכון שהחישוב לפי משק בית לפעמים מטעה
    אבל א״א באמת להשוות לפי נפש
    כי יש משמעות כלכלית לגודל משפחה, לדוגמא נ״ז

    החישוב הנכון הוא כמה ס״ה הכנסות&הוצאות יש ל״מדינה״ מרגע הלידה ועד הפטירה
    עם חישוב יחסי לפי מספר ילדים

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כמה אחוז מהמיסים זה מע"מ שבזה הציבור החרדי משלם לא פחות מהחילונים ואפ' יותר בגלל ריבוי הילדים
    שמעתי פעם שזה עוקף את המס הישיר

  5. ההטבות שמשפחות חרדיות מקבלות הוא הרבה יותר מקצבת ילדים, יש גם הנחה במעונות ובארנונה וכו' וכו'
    אפשר לומר שצריך לעזור למשפחות מרובות ילדים, אבל גם אתה יודע שאם גם לחילונים היו הרבה ילדים המדינה הייתה קורסת, והיה צריך לשנות את מדיניות הרווחה שקיימת היום.
    (אפשר לראות איך הערים החרדיות נראות לעומת ערים חילוניות, בגלל הארנונה)
    ככה שבפועל הציבור החילוני מחזיק את הציבור החרדי.

  6. מצחיק שאתה אומר שצריך לחשב את אחוזי התעסוקה מגיל 30-35 בגלל שהחרדים מתחילים לעבוד מאוחר, זה חלק מהבעיה!! החרדי חי על חשבון החילוני בין היתר בגלל השנים האלה שהוא לא עובד!!

    1. זה לא הטיעון.
      הטיעון הוא שהמדידה צריכה להתחשב בהתפלגות הגילאים, כי אין שום סיבה לתת לקבוצת גיל השפעה כמעט כפולה על המדידה…

  7. תשאלו את מי שיישב על השיבר של המדינה– בוועדת הכספים
    אם רק נחשב את המע"מ על הדירות שזה כולל
    קרקע
    עובדים
    ביטוחים
    וכו וכו
    כל החומרים של הבניה
    כל החומרים של החומר הלבן (שירותים מטבחים וכו)
    כפול כ 7-8 ילדים במשפחה
    מגיעים לכ- 16000000 = שש עשרה מליון !!!
    שהמע"מ עליו לבד הוא כ כמעט 3 מליון !!!!
    לא כולל אוכל ושמחות וחתונות ועוד ועוד למשפחה חרדית ממוצעת
    ולכן לא רק שאנו לא מקבלים כמעט כלווווםםםםם מהמדינה
    אלא בעיקר תורמים מלאאא כסף למדינה
    כדי שתוכל לצעוק ולזלזל בנו שאנחנו מוצצים…..

  8. כל העניין הזה שהציבור החילוני מחזיק את הציבור החרדי לדעתי הכל אנטישמיות … ואין מה להשיב משום שסיבת האנטישמיות אינה הטענה עצמה אלא האנטשמיות והרי זה דומה לטענה למה אין לך כובע …
    החילוני מקבל פי אלף ואלפים יותר ממה שהחרדי מקבל – בכל תחום שיש …. יארך מידי לפרט

    אני לא מדבר על כל התרומות הענקיות הבאות מחו"ל לכאן … שהמדינה חוגגת עליהם וברוב החוצפה גם לא מאפשרת החזר ע"פ סעיף 46

  9. ניתוח המאמר והערכת הנתונים הכלכליים והדמוגרפיים מציגים שילוב בין טיעונים מתודולוגיים כבדי משקל לבין הטעיות מובנות בחישובים הכלכליים ארוכי הטווח.

    להלן זיקוק הנתונים היבשים והבחינה העובדתית שלהם:

    ## 1. מתודולוגיית "משק בית" מול "נפש" (עובדתית: נכון)

    * **הטיעון במאמר:** השוואה בין משקי בית יוצרת עיוות, כיוון שמשק בית חרדי מורכב ממספר נפשות גבוה בהרבה (יותר ילדים), ולכן טבעי שהוא ישלם פחות מס הכנסה ממוצע למשק בית ויקבל יותר קצבאות ילדים.
    * **הערכה עובדתית:** **נכון מאוד מבחינה סטטיסטית.** גופי מחקר רשמיים (כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובנק ישראל) מציינים דרך קבע כי מדד "משק בית" אינו משקף נאמנה את רמת החיים או את פילוח התשלומיים כאשר יש פער דמוגרפי עצום בגודל המשפחה. השוואה לפי נפש תקנית או לפי קבוצות גיל (ילד מול ילד, מבוגר מול מבוגר) היא אכן הכלי המקצועי המקובל להשוואת צריכה ותשלומי העברה.

    ## 2. ילודה כ"הון אנושי" ומפעל בהקמה (עובדתית: חלקי ומותנה)

    * **הטיעון במאמר:** ילדים הם השקעה לעתיד ("הון אנושי"). אי-אפשר לבוא בטענות שילד אינו משלם מיסים, כפי שלא באים בטענות למפעל בשלבי בנייה שהוא עדיין לא מייצר סחורה.
    * **הערכה עובדתית:** **נכון תיאורטית, אך תלוי פריון עבודה בפועל.**
    * הכלכלה המודרנית אכן רואה בילדים "הון אנושי" העתיד לקיים את המשק, לשלם מיסים ולממן את הפנסיות של הדור המזדקן.
    * עם זאת, המשל על "מכונות הייצור" הופך לנכון עובדתית רק אם המכונות הללו משתלבות בשוק העבודה ברמת פריון גבוהה. אם שיעורי התעסוקה או גובה השכר (ומכאן גביית המיסים) של אותו הון אנושי נותרים נמוכים בבגרותם, ההשקעה הציבורית בהם אינה מחזירה את עצמה מבחינה פיסקלית, והגרעון המבני מעמיק.

    ## 3. עלויות האוכלוסייה המבוגרת מול הצעירה (עובדתית: חצי אמת)

    * **הטיעון במאמר ובאיור image_4b7501.jpg:** קשיש חילוני צורך כ-70,000 ש"ח בשנה מהמדינה (בריאות, קצבאות זקנה וסיעוד), בעוד שילד חרדי מקבל "דמי כיס זעומים".
    * **הערכה עובדתית:** **המספרים היבשים לגבי עלות קשיש נכונים, אך ההשוואה הכלכלית שגויה.**
    * אזרחים ותיקים אכן צורכים את חלק הארי של תקציבי הבריאות והרווחה (קצבאות אזרח ותיק וסיעוד של הביטוח הלאומי בסכומים דומים לאלו שצוינו).
    * אולם, הכלכלה הציבורית מבוססת על מודל מחזור חיים: אדם עובד ומשלם מיסים גבוהים במשך כ-40 שנה (גילאי 25–65), ובכך הוא "מפקיד" לקופה הציבורית את ההון שמממן את ילדותו (בעבר) ואת זקנתו (בעתיד).
    * ההשוואה בין ילד לקשיש בנקודת זמן אחת מתעלמת מכך שהקשיש החילוני (בממוצע הסטטיסטי) כבר מימן במהלך חייו העובדים את שירותי המדינה שקיבל, בעוד שהערך הכלכלי של הילד הוא פוטנציאל עתידי בלבד.

    ### שורת הסיכום

    המאמר צודק לחלוטין בביקורת המתודית שלו: **הצגת נתונים לפי "משק בית" מטעה ומנפחת את הפערים הכלכליים** בשל המבנה הדמוגרפי הצעיר של המגזר החרדי. עם זאת, הניסיון להציג את הילודה החרדית כפתרון כלכלי מוחלט לעומת "הנטל" של הקשישים החילוניים מתעלם מהתנאי הכלכלי הבסיסי: כדי שהילד יהפוך להשקעה מניבה עבור המדינה, עליו להשתלב בבגרותו בשוק עבודה בעל פריון ורמת שכר המניבים תשלומי מס הכנסה משמעותיים.

    1. התשובה היא פשוטה (ולא צריכה את שירותי שרתים למיניהם וד"ל).
      ההשוואה היא נכונה,
      כל זמן שהמגמה תמשיך,
      דהיינו, כל זמן שהילודה בחברה החרדית תמשיך,
      יהיה כח עבודה שיממן את המדינה,
      גם אם באחוז קטן פר עובד,
      אבל באחוז גדול פר משק בית.

    2. התייחסנו לטיעונים שלך בפרק 1 + 2 וגם בפרקים הבאים שהתפרסמו בעז"ה בקרוב
      ובקצרה ועיקרי הדברים אני אגיב
      ללכת ולטעון שהילד החרדי לא יעבוד בעתיד בצורה מספקת, ולכן הוא נטל כלכלי, זה טעות מכמה וכמה טעמים, ואני אתמקד בבסיסי, כי אין סיבה להניח כך, כי המגמה היא הפוכה בדיוק, ואפילו המצב כרגע אם נמדוד לפי שעות עבודה בפועל, יש מדינות מפותחות כמו דנמרק שעובדים פחות בממוצע… ולגבי הפריון התייחסנו קצת בפרקים קודמים, ואולי נתייחס עוד בהמשך, אבל גם בזה המגמה היא של צמיחה מרשימה…
      חשוב שנבין שאין לאוכלוסייה החילונית נתונים שמצדיקים את האפליה כנגד הילדים שלנו, והם עושים את זה שוב ושוב ומחלקים את העוגה הכלכלית לעצמם, בטיעוני סרק.

  10. האם באמת אתם לא חושבים שהמדינה לא יכולה להציע הטבות ואחרי זה לבוא בטענות כי מי שנטל על הכלכלה זה המליון הפקידים שנמצאים במשרדי הממשלה ועיריות המנופחות והחברות שהממשלה מסבסדת אותם כי יש להם המון תארים

  11. לדעתי עיקר הדגש צריך להיות בעובדה שאנחנו מכניסים מאות מליוני דולרים של תרומות מחו"ל.
    כידוע, עיקר הרוח של כל חברה, ובודאי גם מדינה, זה לא הכסף שמיוצר כאן "מיניה וביה" אלא מהכסף הזר שמגיע מבחוץ.
    ונמציאות היא שהציבור החרדי מכניס למדינה הרבה יותר כסף זר, ע"י התרומות, הרבה יותר מהציבור הכללי.

    1. נראה לי לדוגמא שהתרומה לשערי צדק ע"ס 200 מיליון דולר
      עוקפת בכמה וכמה את התרומות לכוללים
      וכדאי שתדע שגם האוניברסיטאות הם עמותות שמגייסות כספים
      וזה שאתה לא מכיר את העולם הזה לא הופך את זה ללא קיים

    2. כנראה שבני שהשיב לך מכיר מאוד טוב את עולם האוניברסיטה מקרוב אך לא את עולם הכוללים והישיבות והחסד בציבור החרדי העלות התרומה החד פעמית לשערי צדק [שהיה דבר נדיר מאוד שהתפרסם במיוחד] הוא סכום שהכוללים והישיבות והעמותות והאנשים הפרטים שיוצאים לחול לגייס כסף לחתונות בציבור החרדי הציבור מגייס כזה תרומה כל חודש ואפילו יותר כסף אתה מוזמן לעשות ביקה מקיפה זה שאתה לא יודע זה לא אומר שזה לא קיים

  12. החילונים חיים על חשבנינו !!!!
    ללא התורה והמצוות אין קיום לאף אחד !
    לכן גם אם מבחינה כלכלית הם צודקים (למרות שהם לא צודקים)
    זכותינו המלאה לחייות על החשבון הכלכלי שלהם
    הרי רק בזכותינו העולם קיים !
    כמו להבדיל שראש ממשלה לא עובד ובפועל לא מכניס כסף למדינה וברור לכולם שמותר לא כי מנהל את כל המדינה, כך ויתר מכך אנחנו מחזיקים את כל העולם, וכולם חייבים לנו !
    בגמרא מובא שתלמידי חכמים לא היו שמלמים מסים ושאר הציבור שילם עליהם כי פשוט שכולם חייבים להם

  13. כשבאים לחשב את טובת כלכת המדינה צריך לקחת את כל הנתונים על השולחן
    1.יצוא הוא דבר חשוב למדינה אך ככל שהפער גודל המדינה השניה ינסה לשנות את ההסכם היצוא [הבאת כסף זר מחוץ למדינה לתוכו] היחיד שלא נספר בהסכמים הוא התרומות שהחרדים מביאים מחו"ל מליארדי דולרים בשנה
    2.כל אלפי אם לא עשרות אלפי הבחורים והאברכים מחול שבאים ללמוד בארץ ובינתיים מוצאים הרבה כסף במדינה על אוכל דיור ועוד היא תיירות ששוה המון כסף למדינה כמו כן האנשים שמגיעים לימים טוב מחול להיות באזורים החרדים
    3.כנ"ל יש הרבה חרדים מחו"ל שקונים דירה בירושלים היא כמו יצוא של כמה מליונים על כל דירה
    4.הקרקעות שהמדינה משווקת עבור דירות בריכוזים החרדים היא הרבה יותר יקר בהשוואה לרוב האזורים של החילונים
    5.החרדים מכיון שצורכים רק דברים בכשרות טובה מורידים את היבוא ומסתמכים על השוק הישראלי יותר
    6.אחוז הפשיעה בציבור הרבה פחות לכן העליות על מקומות בכלא וכדומה על שוטרים נמוך בהרבה על המגזר
    7.התשלום של המדינה למוסדות החינוך של החרדים הוא הרבה פחות מהמגזר הכללי מבלי לדבר על החוגים שלא לוקחים כלל כסף מהמדינה
    7.כל היצוא של סופרים ואתרוגים ומצות וספרים בנוי על הציבור החרדי [גם אם חלק יהיה בשחור בסופו של דבר עצם היצוא היא טובת המדינה
    8.הציבור החרדי נשען על תחבורה ציבורית שחוסכת המון כסף למדינה מבניית תשתיות ועוד וכן כל הדלק והרכבים הוא יבוא שלא מטיב למדינה
    9.הציבור החרדי לוקח יותר שירות רפואה פרטית ובכך פחות מוציאה כסף מהשירות הציבורי
    10.איתנות התשלומים החרדים לחובות דוגמת בנקים והגופים הפיננסיים יציבה הרבה יותר מאשר בציבור החילוני [זה כתב בנק ישראל עצמו]
    11.פחות משתמשים ברשת ולכן קונים יותר יצור מקומי
    12.כל ארגוני הסיוע בציבור חוסכים למשק וליציבות המון
    13.פחות מוצאים כסף ממשרד התרבות [רוב התקציב הוא לאירועים חילונים]
    כל זה חשבתי בעת ישיבתי על המחשב מבלי להיות כלכלן או אפילו לעשות מחקר בנושא האם אין כתב חילוני אחד שיקח בחשבון כל הנל לבדוק כמה היא תורמת לכלכלה

    1. הוסיף עוד נקודה שהחילונים יוצאים הרבה יותר לנופשים לחול ומבזבזים כסף על מלונות יוקרה ועוד ובכך הם מוצאים כסף מהארץ לחול בזמן שהחרדים נוסעים למושבים וכדומה ומשאירים את הכסף כאן [כשנוסעים לקברי צדיקים בחול הוא לא כטיול עם הרבה הוצאות כסף וכן הם במדינות נחלשות שהשירות שם זול מאוד כידוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *