מי אתה ניתוח טכני?! פרק ב

מי אתה ניתוח טכני?! פרק ב

פוטנציאל התשואות

בסופה של הרצאה הפנתי לציבור את השאלה הבאה: מעכשיו, מהו שוק ההון בשבילכם?!

התשובות היו מרתקות. תשובתו של חיים – אברך חסידי מוכשר – תפסה אותי במיוחד. לטעמו שוק ההון הוא “בקעה מלאה דינרי זהב”.

[בקעה מלאה דינרי זהב, זהו ניב הלקוח מחז”ל. חז”ל מספרים על רבי שמעון בר יוחאי שפנה לבקעה: בקעה, בקעה, התמלאי דינרי זהב. לאחר מכן אמר לתלמידיו: אם זהב אתם מבקשים, הרי זהב. טלו לכם!]

אכן מבחינה מסויימת שוק ההון הוא בקעה מלאה דינרי זהב. מידי יום נכנסים לבורסה מיליוני אנשים וזורקים את כספם בלי לדעת איך היום יגמר. לכאורה כל כך פשוט לבוא עם שקיות פח אשפה גדולות ולאסוף. אבל… זה אפשרי?

מנתחים טכניים סבורים שזה אפשרי! אפשרי לחזות בהסתברות גבוהה את עתיד הגרף. אם אכן ניתוח טכני יודע לזהות בהסתברות מסוימת את עתיד הגרף, למעשה מנתח טכני מחזיק ב’מכרה יהלומים’ הגדול בהיסטוריה!

צפייה מהצד בגרפים מראה, כי השווקים מאוד תנודתיים. מי שיודע לרכב על הגלים לקנות בזול ולמכור ביוקר, יכול לגרוף בקלות כמה אחוזי תשואה מידי יום וזאת בתרחיש סולידי. אם כן אין סיבה שמנתח טכני לא יראה תשואה יומית של כמה אחוזים לפחות.

כדי לסבר את האוזן, נמחיש: משקיע שמרוויח כמה אחוזים ביום, אחרי חצי שנה הוא עשיר קטן. אם למשל הוא התחיל להשקיע סכום צנוע של 10,000$ וכל יום הרוויח כ5% תשואה, לאחר חצי שנה יהיו ברשותו כבר 6 מיליון דולר. אבל זה באמת קטן עליו כי כבר בסוף אותה שנה הוא יהיה עשיר העולם. ובשנה שלאחר מכן לא יהיה מספיק כסף בעולם עבורו…

אחוזי הצלחה

מתוך ניסיון לדלות קצה חוט ממנתחים טכניים. ניסנו לשאול את השאלה הבאה: כמה אחוזים מתוך סך העסקאות מורווחות?!

מנתחים טכניים לא אוהבים את השאלה הזאת. גם אם נצליח לחלץ תשובה ממיעוטם, התשובה לא תהיה זהה.

“תראה, 51 אחוזים מהעסקאות מורווחות” ענה מנתח טכני אחד. “אבל זה לא מדויק להסתכל על זה ככה. כי עסקאות מופסדות מפסידות מעט, כי מניחים סטופ לוס קצר. וברווחים מרוויחים הרבה, כי לא יוצאים לפני הזמן”

ההרגשה מול טיעונים מסוג כזה, היא חוסר אונים. קשה לעכל את השטות שבאמירה הזאת, כעת עוד נצטרך להסביר למה היא מופרכת?!

אבל ננסה להסביר במילים פשוטות מדוע לטיעון אין אחיזה במציאות.

נתחיל מכך שלדבריו 49% מהפעמים הינו טועה באסטרטגיה כלומר הוא היה סבור שהמנייה תעלה אך היא ירדה או להיפך. אם אתה טועה כל כך הרבה פעמים סביר להניח שאתה גם טועה פעמים רבות בקביעת מחיר הסטופ להפסד.

כלומר, כמה פעמים הטכני יוצא מפוזיציה בהנחה שהעסקה הייתה כושלת ומייד לאחר היציאה המנייה חוזרת לעלות?!

וכנ”ל גם ברווח איך טכני יודע מתי לצאת ברווח, אולי נקודת היציאה ברווח היא מוקדם מידי?!

קשה להתמודד עם כל מיני נוסחאות מוזרות לצאת אחרי רווח של 10% או הפסד של 2%, כי זה לא עובד כך. אולי נאמר אם כך שכדאי להיכנס לכל עסקה עם סטופ הפסד 2% וסטופ רווח 10%?!?!…

הגרף לא מנוּוט על ידי הטכניים! הוא הולך בדרכו שלו שונה מכל תכנון.

ומה לגבי הגדרת הזמן לאחזקת הפוזיציה. כמה טכני מוכן לחכות? לפי איזה פרמטר נקבע הזמן?!

אין אפשרות במסגרת המאמר לרדת לכל הרזולוציות ולהפריך כל אסטרטגיה. את זה נשאיר לקוראים החכמים לעשות בעצמם.

אך נוסיף את הנקודה הבאה. מנתח טכני הצודק ב 51% מהפעמים. אין הכרח שיש לו יתרון על השוק. למעשה זאת הטלת מטבע לכל דבר. סוחר שאוחז ב 51% עסקאות מורווחות, יש לו סיכוי טוב בקרוב לרדת ל49%.

אם כך הוא לא צריך להשקיע שעות לצייר ציורי “ראש כתפיים”, “ספל וידית”, “דגל ודגלון”, “צלב הזהב והמוות” תמיכות מגמות ונפח שוק, כל שעליו לעשות זה להיכנס לשוק באקראיות ולקוות למזל טוב.

תשואות טובות

עיקר התשואה החיובית ששוק ההון רושם מגיע מחברות מעטות שעולות הרבה מתחתית המדד לראשית הרשימה.

את התשואות היפות באמת, סוחר טכני לא יוכל להשיג. ניקח את מניית אנבידיה כדוגמא, זאת מנייה שהמריאה ושום כלל של טכני לא מתיימר לזהות כזה מרוץ.

מה עוד שסוחר טכני כל הזמן קונה ומוכר. כך לעיתים הוא “נתקל” במנייה שהיא בעתיד הקרוב תנסוק, אך הוא כהרגלו למכור מהר גם את האחזקות הטובות מוכר מהר לפני שיניבו את התשואה הגבוהה. וכך הוא “מתענג” בקלחת של עוגמת נפש כ”בונוס” על שמכר את המנייה לפני תקופה של עליות חסרות רחמים…

רק משקיע פאסיבי זוכה להנות מתשואה כמו זו של אנבידיה. ישנם מעטים מאוד שהצליחו לזהות השקעות טובות בתחילת דרכם ונכנסו להשקעה עם חלק גדול מהתיק ולא ממשו רווחים מוקדם. מי שלא מחזיק במדד, סיכוי קלוש שיצליח לתפוס את ‘מניית העשור’.

לקריאה נוספת מאמר ‘מניית אנבידיה’.

תשואות נמוכות

אחד הכשלים שיש בשיטת ניתוח טכני, הוא בכך שהשיטה מזהה זמן כניסה ויציאה מפוזיציה באיחור. כך סוחר טכני יחליט על כניסה לעסקה רק אחרי ‘זיהוי מגמה’. למשל, טכני יכנס לעסקת “קנייה” אחרי שיזהה מגמת עלייה. כמו כן טכני יצא מהעסקה בנקודת התנגדות או לאחר זיהוי מגמה של ירידה.

למעשה, נוצר מצב שמנתח טכני נכנס לאחר שכבר החלה העלייה ויוצא מהעסקה אחרי שכבר החלה הירידה. כך עובד בסיס השיטה. יוצא שגם כאשר מנתח טכני צודק, עדיין הוא עשוי להפסיד ועל כל פנים לא להרוויח מספיק.

בעבר יצא לי לראות מנתח טכני שעשה סקירה שבועית על התיק שלו והוא התגאה במיוחד בעסקה מסוימת שרכש בדיוק בתחילת העלייה ויצא במדויק לפני הירידה.

זה יפה מאוד, אבל זה עניין של מזל. ניתוח טכני לא מתיימר לזהות דבר כזה. כבר סיכמנו בשלהי פרק א’ בסדרה, על מזל אין מה לדון.

זמן

הבורא יתברך שמו ברא את עולמו מתוחם בגבולות וכך לכל רווח ופעולה יש ‘עלות אלטרנטיבית’.

לדוגמא, אם רכשנו פיצה ב-50 ₪, זה במקום ש-50 השקלים הללו יתווספו לחיסכון לכל ילד. אין אדם בעולם עם כמות בלתי מוגבלת של 50 ₪.

דוגמא נוספת אם הלכנו לטיול זה במקום ללמוד תורה באותה שעה. אין אדם שמתהלך בעולם בלי קצבת זמן.

בהשקעות ה”זמן” הוא פקטור משמעותי. לעיתים רבות משקיעים מעדיפים השקעה בשוק ההון על פני השקעה בנדל”ן רק בגלל הזמן שדורשת השקעה בנדל”ן.

אם ניתוח טכני לוקח מאיתנו שעות שיכלנו לעבוד/לסחור בהם ולקבל משכורת יציבה, צריך לחשב את הכדאיות מחדש. הזמן הוא המצרך היקר והמבוקש ביותר גם בתפיסה כלכלית. גם כאשר אדם עושה עסקה רווחית ככל שתהיה, זה עולה זמן. זמן שהוא יכל להרוויח בו משה אחר. (חז”ל התייחסו לנקודה הזאת פעמים רבות, אחת מהן זה לגבי מצווה שיכולה להיעשות על ידי אחרים במסכת מועד קטן דף ט)

הצצה על גרף מדד S&P 500 מגלה שהגרף מושפע מ2 גורמים: ערך וזמן. וכך המדד מניב 10% בשנה. 10% מייצג את הערך ושנה מייצג את הזמן.

אדם שיציע תשואה של 20% אבל ב3 שנים, זאת הצעה “לא מפתה”. מאידך אדם שיציע 10% בחודש זאת הצעה מפתה מאוד. (הסיבה שנקטתי 10% בחודש היא כי במקום מסוים הוצעה “הצעה קונקרטית” כזאת. אם קיבלתם הצעה כזאת, עדיף לכם להניח מראש את כספכם בפח האשפה. כך תחסכו מעצמכם חלק ניכר מעוגמת הנפש.)

על הפרק הראשון הגיב אחד הקוראים: “יש לי 8 שעות שאני בין כה על המקלדת”.

קורא יקר! אם יש לך 8 שעות על המקלדת, תוכל להעשיר בהם בתחומים רבים. יש היום קורסים חינמיים של לשכת התעסוקה. ואם אתה צדיק, יש שיעורי תורה. אין מונח כזה ‘זמן פנוי’.

אם הטכני הוא תחביב, דיינו. אך באמת זה לא תחביב אלא יותר טרדה מעיקה. זהו משחק בכסף אמיתי שאין מי ששמח להפסיד.

מנתח טכני לעיתים עשוי לעבוד רק בחצי משרה מפני שהעיסוק בניתוח טכני מאלץ אותו לפנות לכך זמן, את הפער הזה הוא יצטרך להשלים בתשואה. אחרת זהו עסק לא משתלם. בנוסף הדבר פוגע באפקט ריבית דריבית, כי מה שנמשך מההשקעה למחייה זה שכר חודשי שלא מניב.

הזמן שמנתח טכני ביטל מעבודתו כדי להתעסק בניתוח טכני, הוא שווה ערך להפסד. כי אי רווח שווה להפסד. אנשים נוטים להתנגד התנגדות עזה להפסד, אך מתייחסים בשיווין נפש ל’מניעת רווח’. בעוד שהפסד ומניעת רווח הינם שווים. (עם זאת כדאי לעיין בשולחן ערוך סימן תקלט סעיף ה)

הטיות קוגניטיביות                              

מנתח טכני חשוף להרבה הטיות פסיכולוגיות כמו ‘שנאת ההפסד’ אבל ישנם 2 הטיות ייחודיות שהטכני עלול ליפול בהם.

האחת נקראת בשם “אפופניה” (קישור) ההטיה גורמת לראות דפוסים או הקשרים, בתוך מידע אקראי או חסר-משמעות. כך אפשר לראות פני אדם בסלע וכו’.

והשנייה נקראת בשם “כשל המהמר” (קישור) ההטייה גורמת למהמר לחשוב שאם הוא לא זכה עד עכשיו, כעת סיכויו לזכות רבים יותר.

אך ישנם הטיות נוספות שהטכני עלול להיחשף אליהם כמו הטיית אישור.

בריאות הנפש

בנוסף לעוגמת הנפש שהיא לחם חוקו של הטכני, הטכני גם נאלץ כל הזמן לצרוך רעש. (מאמר מהסולידית) בעוד משקיע פאסיבי מנטרל רעש ולא צריך לצרוך חדשות.

נוסף לכך יש להביא בחשבון שניתוח טכני כמו שאר ההימורים זאת התעסקות ממכרת.

ישובו של עולם

פרנסה מיגיעה אישית היא ערכית. בכל עבודה ניתן למצוא סיפוק והבאת תועלת לעולם, לעומת זאת ניתוח טכני, זהו עיסוק שאינו מביא תועלת לעולם וקשה למצוא בו סיפוק.

בעוד רבי יוסף מחנך בת”ת, יואל מרחיב דירות וג’קי מהנדס תוכנה. עופר המנתח טכני מנסה את מזלו בבהייה ממושכת במחשב.

חז”ל פסלו את המהמרים לעדות. וכך פסלו את המשחקים בקוביא ומפריחי יונים לעדות.

ב’ סיבות אמרו בזה: האחת היא שהמהמרים הם גזלנים כי אין הצד שכנגד גומר בליבו להקנות.

אך הסיבה השנייה והרלוונטית היא, שאינן עסוקים ביישובו של עולם.

כדי לפסול את המנתחים טכניים לעדות, נצטרך למצוא מנתח טכני שהעיסוק בניתוח טכני זהו כל עולמו. וכמובן צריך לדון על כך בבתי המדרשות. אבל להציף את הנושא גם מהפן הזה, זה חשוב.

גילוי נאות: כותב המאמר אינו יועץ השקעות.

חדש באתר!

קורס השקעות זמין לצפייה

בוחן פתע:

מה תעדיפו?!

  • להמשיך לממן את היאכטה למנהל בית ההשקעות!
  • לשלם דמי ניהול זולים!!

אם בחרתם באפשרות השנייה, סימן שאתם טובים עם כסף

פתח חשבון באקסלנס

וקבל 100 ש”ח מתנה!

לפרטים נוספים:

או פתח חשבון במיטב

החל מ-10,000 ש”ח בלבד!

לפרטים נוספים:

2 מחשבות על “מי אתה ניתוח טכני?! פרק ב”

  1. לאחר שקראתי את שני הכתבות שיוצאים חזק נגד המשקיע הטכני
    ברצוני לשאול האם אפשר לשלב בין המשקיע הטכני לפאסיבי לטווח ארוך
    ואסביר לפני קניה של מניה לבצע ניתוח טכני של המניה ואז לקנות לטווח ארוך כמו פאסיבי
    כמו שגר ושלח
    או שכדאי רק לקנות מדדים ולהנות מממוצע לא למעלה לא למטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *